maanantai 19. toukokuuta 2014

Didaktinen opintotehtävä

Tässä Marin kanssa yhteistyössä toteutettu didaktinen oppimistehtävä. Teemoina Painanta ja värjäys sekä materiaali- ja kuluttajatietous.

Suunnittelimme painannan ja värjäyksen aihepiirityöt 1., 2., 4. ja 6.luokalle. Aihepiiritöiden suunnittelussa on tapauskohtaisesti huomioitu kuluttajatietouden näkökulma. Kaikissa töissä tulee esille tuotteen valmistaminen jokapäiväiseen käyttöön. Aihepiiritöissä siirrytään yhä haastavampiin tekniikoihin ja oppilaan osuus tuotteen suunnittelussa syvenee. Aiheen syventyessä myös kuluttajatietouden näkökulmaa laajennetaan koskemaan myös materiaalin alkuperää.

Ensimmäisellä luokalla tutustutaan kankaan värjäykseen solmubatiikkitekniikan avulla. Toisella luokalla kokeillaan aivan eri tyyppistä menetelmää: leimasintekniikkaa. Oppilaat pääsevät itse harjoittelemaan myös leimasimen valmistusta. Neljännellä luokalla syvennetään aihetta edelleen ja edetään yhä haastavampiin tekniikoihin. Työssä käytetään kaaviopainannan iiris- ja negatiivitekniikoita. Kuudennelle luokalle suunnittelimme aihepiirin, jossa vastuu siirtyy vahvasti oppilaalle ja hän voi itse soveltaa valinnaisesti aiemmin oppimiaan tekniikoita. Värjäystekniikkaa korostetaan kyseisessä työssä vielä kirjonnan avulla. 








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti