tiistai 11. maaliskuuta 2014

T-ROBOTTI-teroitin

Tehtävänä oli suunnitella teroitin lyijykynille. Visuaalisen suunnittelun lisäksi oli tarkoitus miettiä tuotteen brief, eli huomioida annetut kriteerit, pohtia tuotteen kohderyhmä ja brand. Tuotteen olisi voinut laajentaa myös tuotesarjaksi, mutta omassa mallissani yhdistyy lähes kaikki tarvittavat toiminnot: teroitin, kynäteline ja muistilapputeline. Toki muita toimistotarvikkeita voisi suunnitella samalla idealla. Sarjaan voisi kuulua myös muita robotteja. Alla näkyvä T-robotti on suunniteltu erityisesti alakouluikäisille pojille, seuraavaksi suunniteltava robottimonitoimityökalu voisi olla suunnattu tytöille. 



Tämänkaltaisen suunnittelutehtävän voisi hyvin toteuttaa myös alakoulussa. Suunniteltavana kohteena teroitin on tarpeeksi lähellä oppilaiden omaa elämismaailmaa. Olisi tietysti hienoa, jos suunnitelluista tuotteista pystyttäisiin jollain tasolla itse toteuttamaan konkreettinen prototyyppi. Aina tämä ei tietysti ole mahdollista, tämä riippuu paljolti oppilaiden ideoiden lennokkuudesta.

Edellisen kaltaisessa, melko vapaassa suunnittelutehtävässä opettajan on hyvä esittää oppilaille tiettyjä apukysymyksiä suunnittelun tueksi. Kysymykset voivat olla esimerkiksi seuraavanlaisia:

Käyttötarkoitus: Mitä tuotteella tehdään? Mihin tuote on tarkoitettu? Missä sitä käytetään? Voiko sitä käyttää johonkin muuhun tarkoitukseen?

Kohderyhmä: Kenelle tuote on suunniteltu? Ketkä voivat käyttää tuotetta? Millaisia vaatimuksia käyttäjät voivat asettaa tuotteelle?

Materiaalit: Mistä materiaalista tuote on tehty? Onko yhdistetty useampaa materiaalia?

Valmistusprosessi: Miten tuote valmistetaan? Mitä menetelmää käytetään? Missä tuotetta valmistetaan?

Valmiin tuotteen myynti ja markkinointi: Missä tuotetta myydään? Minkä hintainen tuote on? Mainostetaanko tuotetta jossakin? Millainen tuotteen mainos on?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti