tiistai 22. huhtikuuta 2014

KSP3.2 Ompelu ja tekstiilimateriaalit

Hyvä ompelutekniikan opetusmateriaali on selkeä ja havainnollistava. Opetusmateriaalista löytyy huolellisesti valmistettu malli, joka on ompelutekniseltä suoritukseltaan oikein tehty. Opetusmateriaalissa tulee olla myös helposti luettavat ja ymmärrettävät ohjeet. Sanallisten ohjeiden tulee olla kattavat, mutta tarpeeksi yksinkertaiset, jotta niiden tulkinta on mahdollisimman vaivatonta. Kuvalliset ohjeet toimivat myös tärkeänä tukena osana materiaaleja.

Tässä esimerkkejä itse valmistamastani ompelutekniikan opetusmateriaalista:

Yksitaitteisen päärmeen poikkileikkauskuva, konkreettinen malli sekä kuvalliset ja sanalliset ohjeet.

Pussisauman malliesimerkissä alareunan toinen ommel on jätetty kesken, jotta mallista pystyy havainnoimaan eri työvaiheet.

Kun ompeluteknisten ratkaisujen valmistusta opetetaan alakoulussa, tulee ottaa monta asiaa huomioon. Lähtökohtana on se, että oppilaiden taito- ja ikätaso vastaavat uuden, opetettavan asian vaatimuksiin. Toki taidot karttuvat nimenomaan opetustilanteessa, mutta jos esimerkiksi oppilaan motoriset taidot eivät riitä toteuttamaan ompeluteknistä ratkaisua, on opettajan mietittävä vaihtoehtoisia ratkaisuja.

Kun ompeluteknisiä ratkaisuja ohjataan, on hyvä näyttää mallisuoritus kyseisestä tekniikasta. Yksi vaihtoehto on, että opettaja opetustilanteessa itse suorittaa teknisen ratkaisun. Tuolloin on otettava huomioon se, miten ja mistä oppilaat suoritusta seuraavat. Myös käsityön opetuksessa oiva apuväline on dokumenttikamera. Jos ompelutekninen ratkaisu vaatii ompelukoneen käyttöä, ei dokumenttikamerasta ole hyötyä. Varsinainen opetustilanne on siis tarkoin järjesteltävä ja pohdittava etukäteen.

Kun oppilaat pääsevät itse tositoimiin, tulee opettajan luonnollisesti olla läsnä ja valmiina auttamaan tarpeen vaatiessa. On hyvä kuitenkin jättää oppilailla tilaa myös omaan ajatteluun ja kannustaa heitä itsenäiseen tiedonhankintaan. Tässä tapauksessa on hyvä, jos luokassa on saatavilla aiemmin esittelemieni esimerkkien kaltaista opetusmateriaalia. Ne toimivat muistin virkistyksenä ja tukena ompeluteknisten ratkaisuiden toteuttamisessa. Joskus myös konkreettinen harjoituskappaleen valmistus voi olla paikallaan ennen varsinaisen työn ompelua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti