Tarvittavat materiaalit ja työvälineet
Applikointiin tarvitaan
kangasta, kaksipuolista liimaharsoa sekä ompelukoneen ja ompelulankaa.
Kankaaksi sopii niin puuvillakangas kuin huopakangaskin. Kankaat voivat olla
yksivärisiä tai kuviollisia.
Kokemukset ja havainnot tekniikasta
Olen tehnyt alakoulussa,
ehkä kolmannella luokalla pannulappuun koristeet applikoimalla. Tuolloin
tekniikka tuntui aika vaikealta, eikä lopputulos ollut kovin siisti. Tuo kerta
oli todennäköisesti ensimmäinen ja ainoa kokemus, mitä minulla oli
applikoinnista ennen tätä työtä. Applikointi sisältää monta vaihetta ja ainakin
itse huomasin että aluksi kirjalliset ohjeet olivat välttämättömät, jotta
muisti tehdä tarvittavat vaiheet ennen ompelua. Koulussakin oppilaille olisi
hyvä antaa muistilista applikoinnin työvaiheista. Ompeluvaihe sujui pääasiassa
hyvin, muutaman kerran jouduin purkamaan, sillä en ollut tyytyväinen työjälkeen
kaarevissa reunoissa. Lopputulos on
melko siisti, hieman pohjakangas veti ryppyyn ompeleiden alla.
Tekniikan soveltuvuus kouluun
Applikointi sopii
koulukäsityöhön aloitettavaksi 3. tai 4. luokalla, kun ompelukoneen käyttöön on
jo tutustuttu. Itse aloittaisin helpompien, suorareunaisten kuvioiden
applikoinnin opettamisella. Sinänsä suorien ja kaarevien reunojen applikointi
ei eroa toisistaan, mutta ainakin aloittelevan ompelijan on helpompi hallita ja
ommella suoraa reunaa pitkin.
Kriittiset vaiheet oppimisen ja opettamisen kannalta
Applikoinnin yksi
kriittinen kohta on liimaharsokankaan kiinnittäminen. Järkevää on tehdä niin,
että kiinnittää liimaharson kankaaseen jo ennen kuin leikkaa kankaan
lopulliseen muotoonsa. Näin liimaharsosta saadaan juuri sopivan kokoinen, eikä
tarvitse miettiä esimerkiksi peilikuvana. Liimaharson silittämisessä on oltava
myös tarkkana, ettei liima pala kiinni silitysrautaan. Tästä syystä kannattaa
käyttää raudan ja liimaharson välissä ohutta silitysliinaa tai vaikka
leivinpaperia.
Myös ompeluvaihe sisältää
kriittisiä kohtia. Tiheän siksakin piston pituus kannattaa asettaa 0,5 ja
piston leveys n. 3–4. Ompelussa on kiinnitettävä huomiota siihen, että ei vedä
kangasta liian voimakkaasti, vaan antaa siksakin edetä rauhallisesti. Jos
kangasta vetää liian voimakkaasti tai nopeasti, siksak-ommel venyy, eikä pysy
tasaisena. Myös kaarevien reunojen applikoinnissa on syytä olla tarkkana. Ne
ovat kohtia, joissa useimmiten sattuu virhe tai jotka jäävät epäsiisteiksi. Opettajan
on hyvä näyttää oppilaille kaarevien kohtien, etenkin kulmien applikointi.
Kulmissahan tulee ommella hieman kulman ohi, jotta siksak säilyy käännyttäessä
yhtenäisenä.
Aiheen syntyminen ja suunnittelun lähtökohdat
Muffinsi-aiheen sain
Tilda-kirjasta, jonka lainasin äidiltäni. Olen suunnitellut tekeväni kirjan
ohjeen avulla neulatyynyn, joten tiesin kirjassa olevan malleja muffinseihin.
Pallollisen kankaan olin ostanut sisustustekstiiliä varten, ja se sopi
mielestäni myös muffinsin vuokiin. Kuorrutus ja kirsikka taas on tehty
huopakankaasta. Applikoinnin avulla voi siis hyvin yhdistää erityyppisiä
kankaita.
Koulussa applikoinnin
aihe voi olla lähes mikä tahansa. Etenkin 3. luokalla oppilaiden kannattaa
valita melko helppoja ja yksinkertaisia kuvioaiheita applikointiin. Oppilaat
voivat suunnitella kuviot täysin itse, tai niitä voidaan etsiä kirjoista.
Myöhemmin oppilaiden kanssa voidaan toteuttaa haastavampiakin kuvioita. Kuva
kannattaa suunnitella tyhjälle paperille, josta sen leikkaa irti ja vasta tämän
jälkeen jäljentää kuvan kankaalle. Missään nimessä suunnittelua ei kannata
aloittaa suoraan kankaalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti