maanantai 10. helmikuuta 2014

Virvittäin ompelu

Tarvittavat materiaalit ja työvälineet

Virvittäin ompeluun tarvitaan säkkikangasta. Langaksi sopii hyvin puuvillalanka, joka on vähän kankaan lankoja paksumpaa. Kankaan ja langan lisäksi tarvitaan tylppä kanavaneula.

Kokemukset ja havainnot tekniikasta

Kokeilin virvittäin ompelua ylimääräisenä tekniikkana, sillä tekniikka oli minulle uusi. Tekniikka on itse asiassa melko yksinkertainen, vaikka kuviot saattavat ensisilmäyksellä vaikuttaa monimutkaisilta. Kerros kerrallaan eteneminen jakaa työtä ja selkeyttää kuvion muodostumista. Tekniikan avulla saa aikaiseksi todella kauniita, klassisia kuvioita. 




Tekniikan soveltuvuus kouluun

Vaikka virvittäin ompelu ei ole sinänsä kovin haastava tekniikka, se sopii mielestäni parhaiten alakoulun 5.-6. luokille. Tekniikka vaatii melko paljon hienomotorisia taitoja ja sorminäppäryyttä, joita ei välttämättä pienimmiltä oppilailta vielä löydy. Myös ruutuja on laskettava tarkasti, jotta kuviosta saadaan johdonmukainen ja siisti. Virvittäin ompelulla saadaan säkkikankaasta valmistettuun tuotteeseen upeita koristeita.

Kriittiset vaiheet oppimisen ja opettamisen kannalta

Virvittäin ompelun ydinkohta on, että työssä edetään kerros kerrallaan. Kuviomalleja siis ”pilkotaan” riveiksi. Jokaista riviä kohden kannattaa myös ottaa oma langanpätkänsä. Oppilaita kannattaa muistuttaa siitä, että he varaavat tarpeeksi lankaa riviä kohden, jotta se ei lopu kesken kerroksen. Ennen työskentelyä voidaan leikata jo valmiiksi nippu samanmittaisia lankoja (ohjeeksi on annettu työn leveys + 25cm). On syytä muistuttaa lisäksi siitä, että työn alkuun ja loppuun jätetään langanpäät (oikealle tai nurjalle puolelle). Virvittäin ompelun alkuvaiheessa kannattaa oppilaiden kanssa käydä läpi, miten mallikuvioiden ruudut vastaavat kankaan lankoja. 

Aiheen syntyminen ja suunnittelun lähtökohdat

Tämän tekniikan kirjonta-aiheeni olivat valmiita malleja saamastamme monistepaketista. Itse lähtisin oppilaiden kanssa virvittäin ompelua suunnittelemaan siten, että oppilas muokkaa jostakin valmiista mallista itselleen mieluisan kuvion ja suunnittelee värien käytön. Isompien oppilaiden kanssa voi tietysti jo edetä siihenkin pisteeseen, että oppilas suunnittelee kuvion alusta asti itse. Jokin valmis kuvio voi tässäkin toimia apuna.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti