maanantai 10. helmikuuta 2014

Chenille

Tarvittavat materiaalit ja työvälineet

Chenilleen tarvitaan kangaspaloja, jotka voivat olla yksivärisiä tai kuviollisia. Puuvilla sopii hyvin materiaaliksi. Kangaspalat leikataan suoraan langansuuntaan. Kankaan lisäksi tarvitaan nuppineuloja kankaiden kiinnittämiseksi pinoksi, ompelukone ja ompelulankaa. Leikkausvaiheessa parhaat ovat pienet, teräväkärkiset sakset.

Kokemukset ja havainnot tekniikasta

Olen aikaisemmin nähnyt Chenille-tekniikalla valmistettuja tuotteita, mutta en ole tiennyt miten tekniikka toimii. Työskennellessä paljastui, että Chenille-tekniikka on paljon yksinkertaisempi, kuin mitä lopputuloksen kannalta voisi olettaa. Tätä kirjoittaessani Chenille on juuri kuivumassa pesun ja harjauksen jälkeen, joten jännityksellä odotan millainen lopputulos on. Käytin harjaamiseen vanhaa kynsiharjaa, joten saa nähdä toimiiko se juuriharjan tavoin.





Tekniikan soveltuvuus kouluun

Chenilleä voisin kokeilla alakoulun 5.–6. luokkien oppilaiden kanssa. Vaikka tekniikka itsessään ei ole kovin monimutkainen (suoraa osaavat ommella jo kolmasluokkalaiset), siitä voidaan valmistaa monimutkaisempi tuote. Näin netissä idean Chenille-tekniikalla valmistetusta vetoketjullisesta meikkipussista. Tämänkaltaisiin tuotteisiin Chenille sopisi erittäin hyvin. Jos valmistettava tuote on yksinkertainen, miksei Chenilleä voisi soveltaa jo 3.–4. luokkalaistenkin kanssa.

Kriittiset vaiheet oppimisen ja opettamisen kannalta

Kankaiden leikkaamisessa kriittisintä on se, että ne leikataan lankasuoraan. Tämä on tärkeää lankojen harjaamisessa, jotta ne pehmenevät. Neljä kangaskerrosta on sopiva määrä. Huomioitavaa on, että pohjakangas (jota ei siis myöhemmin leikata) asetetaan pinoon kuviopuoli alaspäin. Kankaat kannattaa kiinnittää muutamalla nuppineulalla yhteen. Päällimmäiseen kankaaseen piirretään ompeluviivat 45 asteen kulmaan noin sentin etäisyydelle toisistaan (myös paininjalan etäisyys on hyvä mitta). Tämän jälkeen ompelukoneella ommellaan suoralla ompeleella viivoja pitkin. Alussa ja lopussa on syytä pakittaa, jotta ompeleet eivät lähde purkautumaan.

Ompelun jälkeen leikataan ompeleiden väliset ”tunnelit” auki teräväkärkisillä saksilla. Oppilaita on muistutettava, että alimmaista kangasta ei leikata, vaan se jää ehjäksi. Leikattu kangas pehmennetään pesemällä käsin tai pesukoneessa ja harjaamalla esimerkiksi juuriharjalla.

Aiheen syntyminen ja suunnittelun lähtökohdat

Kokeilin Chenillen perustekniikkaa ja lisäksi erisuuntaisia ompeleita. Myös ruututekniikka olisi ollut mielenkiintoinen, mutta päädyin perusmalliin. Itse koen, että kouluun Chenillen perustekniikka on aivan riittävä. Perustekniikassakin oppilaat pääsevät kuitenkin itse valitsemaan kankaat työhönsä.  Chenille-perustekniikka ei vaadi suurta suunnittelua, sillä perusidea on aina sama: ommellaan vinoon ja leikataan ompeleiden välistä.  Oppilaat voivat kuitenkin suunnitella itse tuotteen, jonka tekevät Chenille-tekniikalla valmistetusta kankaasta. Chenille-tekniikka sopii hyvin esimerkiksi meikkipusseihin, penaaleihin tai muihin pieniin pussukoihin, tyynyihin tms. Soveltavat tekniikat, kuten ruudut ja kuviot voisivat toimia eriyttävänä lisätehtävänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti